MARKETING
COMMUNICATIE

UNIQUE SELLING POINTS | MEDIA KANALEN |CONTENT

Welk probleem lost jouw product op?

Marketingcommunicatie houdt zich onder andere bezig met het werven en behouden van klanten, je productimago behouden of verbeteren of de afzet van producten en diensten te bevorderen. Dit doen we met verschillende communicatie-uitingen. 

Bij het schrijven van commerciële teksten is het dan ook relevant om goed te weten hoe je je product in de markt wil zetten. Wat zijn de Unique Selling Points van je product? Waarin onderscheid je je met je product van andere producten? Welk probleem van de klant lost je op met jouw product of dienst? En, wie is de ideale doelgroep waar je je met je communicatie op wil richten? 

Vervolgens bedenk je wat je wil dat jouw doelgroep doet als ze de uiting lezen? Wat wil je bijvoorbeeld dat iemand op jouw website gaat doen. Is dat het invullen van een online formulier, het downloaden van een whitepaper of het doen van een online aankoop? Als je deze vragen weet, ben je gericht met je marketing en communicatie aan de slag.

Welke media kanalen zijn geschikt om in te zetten voor jouw specifieke boodschap. Je kan kiezen voor offline of online promotie. Online marketing zet je al in door verbeteringen op je website aan te brengen. Dit heet on-page SEO. Je zorgt dan dat je website door jouw doelgroep beter gevonden door het teksten te schrijven met de juiste zoekwoorden. Maar je kan ook acties ondernemen buiten je website die leiden tot meer webbezoekers; off-page SEO. Het voornaamste voorbeeld hiervan is het inzetten van social media en het creëren van links naar je site ook wel linkbuilding genoemd. Maar ook het maken en verzenden van online nieuwsbrieven is een slimme manier om meer bezoekers naar je website te krijgen. Want dat is toch wel het voornaamste doel van online marketing. Immers op je website kan je je potentiele klanten informeren, enthousiasmeren en converteren naar echte betalende klanten. Offline promotie betreft alle reclame die gedrukt is, een Direct Mail, een krantenadvertentie, een flyer etc. je

WAAROM SOCIAL MEDIA EN LINKBUILDING?

Wanneer je je met je bedrijf actief op social media laat zien, dan zorgt dat voor zichtbaarheid, herkenning, het schept vertrouwen én je bedrijf, product of dienst wordt onthouden. Daarbij kan je met jouw content (tekst, afbeelding, video) je expertise laten zien.
En hebben je volgers (je connecties op social media) gebruik gemaakt van jouw product of dienst of hebben ze contact met je gehad, dan kunnen het hele goede ambassadeurs voor jouw bedrijf zijn. Ze kunnen je berichten liken en delen of hier een reactie op geven, en zo groeit de groep mensen die jouw bedrijf of product kent .

Content creatie
Om je bedrijf online te laten zien heb je content nodig. En het creëren van content kost heel veel tijd. Je moet nadenken over welke zaken nieuwswaarde hebben, wat je vertelt, op welk platform, in welke volgorde en welke afbeelding je erbij wilt plaatsen en hoe je daar aan komt.

Het enige wat het je kost is veel tijd. Heb je deze tijd niet , is het niet jouw ding of geef je het sowieso liever uit handen. Bel dan Unieknes. Ik vind het leuk om mij in jouw bedrijf te verplaatsen en te speuren naar nieuwtjes met nieuwswaarde, bijvoorbeeld op jouw website, in bedrijfsfolders of uit jouw verhalen. 

Wil je dit (tijdelijk) uitbesteden? Dan maak ik voor jouw bedrijf een of meerdere accounts aan op social media, bijvoorbeeld LinkedIn, Facebook, Twitter of Instagram. Ik geef dit account vorm op basis van jouw huisstijl en beheer deze door er regelmatig content voor te ontwikkelen en deze te plaatsen. Dit is mogelijk op basis van een maandelijks abonnement.

Linkbuilding
Linkbuilding helpt ook om beter gevonden te worden. Het gaat hier om linkjes op andere websites naar jouw website. Bijvoorbeeld als iemand een persbericht van jouw op zijn of haar website plaats met hierin een link naar jouw website. 

WAT ZORGT VOOR EEN STERKE WEBSITE?

Een goede website wordt door zoekmachines gevonden, wanneer iemand op bepaalde woorden zoekt naar een product of dienst. Er zijn drie dingen die veelal verbeterd kunnen worden zodat je website beter gevonden wordt. En, dit zonder dat we gaan adverteren.

We noemen dit de drie SEO pijlers (Search Engine Optimization), door deze te analyseren en vervolgens waar nodig aan te passen zullen we de website organisch verbeteren. Organisch wil zeggen dat je ‘gratis’ meer bezoekers naar je website trekt, het enige wat we erin steken is tijd! 

Bij het verbeteren van content, tekst en beeld, is en blijft de hoofdzaak dat de tekst geschreven is voor de bezoeker van jouw site! Ja, we gaan kijken naar de goede zoekwoorden, maar we kunnen niet zomaar met zoekwoorden strooien. De tekst moet duidelijk geschreven, lekker leesbaar en vooral relevant zijn. 

Een goede tekst is dus niet zo even geschreven. Hier gaat veel denk- en zoekwerk aan vooraf. Denk naast zoekwoorden aan een logische volgorde en titels en koppen. Daarnaast kijken we naar de SEO-title, metaomschrijving en interne links, deze zijn ook heel belangrijk om goed gevonden te worden door zoekmachines en dus jouw klanten. Unieknes neemt je dit graag uit handen.

Kortom ik kan je website beoordelen en waar nodig tekstueel aanpassen zodat jij meer bezoekers naar je website trekt. En bezoekers zijn je potentiele klanten.

Heb je een hele nieuwe website nodig? Ook daarvoor kan je bij mij terecht. 

ADVIES

Online marketing is niet meer weg te denken, maar is vaak nog onbekend en misschien daardoor onbemind. Ik kan je adviseren welke kanalen en mogelijkheden interessant zijn voor jouw bedrijf en jouw doelgroep. We kijken naar je website, de zoekwoorden, de kopjes, de structuur en de permalinks. Ik kan teksten waar nodig aanpassen, in een wordpress website tags toevoegen aan afbeeldingen of kopjes plaatsen om een betere structuur aan te brengen. Ook kan ik je social media actief opzetten, zodat er zeker wekelijks iets voorbij komt op jouw socials en kijken we waar we iets aan linkbuilding kunnen doen. Bijvoorbeeld door een artikel over jouw product, dienst of bedrijf te schrijven en deze te laten plaatsen op een andere website met in dit artikel een link naar een relevante pagina op jouw website.  

Je kan ook online gaan adverteren, zoals Facebook ads of Google Ads . Dit heeft een sneller resultaat dan de hiervoor genoemde mogelijkheden. Deze hebben een wat langere tijd nodig om resultaat te zien, maar wat online geplaatst is verdwijnt niet meer en werkt dus langer door. 

Online marketing is ervoor om mensen naar je website te lokken door:
-de juiste zoekwoorden te gebruiken
-een link in je social mediabericht
-een link in je digitale nieuwsbrief
-linkje op een andere website dan de jouwe

Ook offline (gedrukt) zijn er veel mogelijkheden om reclame te maken. Denk aan het verspreiden van folders, flyers, een advertentie in de krant of een magazine, een Direct Mail of sponsoring. Een combinatie van online en offline reclame is het beste.

ADVIES

Wil je aan de slag met de marketing van je product? Zorg dan eerst dat je de volgende zaken helder hebt.  
Wat is je niche; product?
Wie is (zo exact) mogelijk je doelgroep?
Wat zijn je usp’s (unique sellingpoints)? Waarom moet een klant voor jouw product/dienst kiezen?
Hoe los je zijn/haar probleem op? 
Hoe wil je je doelgroep aanspreken (Tone of Voice)?
Wat zijn je huisstijlkleuren, gebruik je specifieke afbeeldingen?

Deze zaken zijn belangrijk omdat je jouw bedrijf in al je uitingen op dezelfde manier aan je doelgroep wil laten zien. Spreek je potentiele klant bijvoorbeeld niet in de ene brief, folder of post aan met ‘je’ en in de andere met ‘u’. En gebruik bijvoorbeeld altijd dezelfde soort afbeeldingen. Zo vergroot je de herkenbaarheid van je

Met alles wat je een reclame doet, wil je jouw potentiele klanten naar je winkel of website lokken. Daar kan je ze informeren, enthousiasmeren en converteren. Het converteren houdt in dat zij doen op jouw website, dat jij wilt dat ze doen. Of dit nu het online maken van een afspraak is of het doen van een (online) aankoop. 

Ik heb bijna 20 jaar ervaring in het communicatie-/reclamevak. Ik kan dan ook goed met je meedenken over deze zaken. Neem gratis en vrijblijvend contact op, dan kijken we welke mogelijkheden bij jou en je bedrijf passen. 

 

Beginnen met chatten
Wat kan ik voor je doen?